CCNL at Ars Electronica 2019

CCNL as part of the Sound Installation "It started with Cassette Culture!" by Wolfgang Dorninger

2019 -

CCNL, Sound Installation, Linz, Postcity

Cassette Culture Node.Linz at Ars Electronica 2019

It started with Cassette Culture!

Wolfgang Dorninger (AT) From K7 to autogenerative!

Das ND Magazine aus Austin, Texas hatte den Untertitel Content – Document – Exchange auf dem Cover und unter diesem Motto segelt Wolfgang Dorninger seit 1983 durch die internationalen Gewässer der Mail Art mit dem Schwerpunkt Kassettenkultur. Unzählige Briefe, Beiträge in Fanzines, langjährige Diskurse, selbst organisierte Konzertreisen zu anderen Knotenpunkten und zahlreiche Kooperationen bildeten ein Netzwerk, das ohne großen Masterplan das lokale Musikschaffen in Linz nachhaltig und weitreichend prägte. 1984 trat Dorninger erstmals mit Monochrome Bleu bei Ars Electronica auf. Später war er auch als Kurator und technischer Leiter am Festival beteiligt. „Mein Hauptaugenmerk bei der „Ars“ lag auf der Präsentation elektronischer Musik im öffentlichen Raum mit Formaten wie „Subtronic“, „Ridin ’A Train“, „Mego Loveboat“ oder „Containerpark“, um nur einige zu nennen.“ Basierend auf seiner Sound-Geschichte wird Dorninger auf dem diesjährigen Ars Electronica Festival eine Klanginstallation einrichten, die auf tape loops, selbstgelöteten autogenerativen Musikmaschinen, synthetischen Vogelklängen und algorithmischen Klang mit taktilen Lautsprechern, Hörnern und Subwoofern basiert, um das 40-jährige Bestehen der Ars Electronica zu feiern.

It started with Cassette Culture!

Wolfgang Dorninger (AT) From K7 to autogenerative!

The ND Magazine from Austin, Texas, had the subtitle Content – Document – Exchange on the cover and under this motto, Wolfgang Dorninger also sailed since 1983 through the international waters of Mail Art with a focus on Cassette Culture. Countless letters, contributions in fanzines, long-lasting discourses, self-organized concert tours to other nodes and numerous transcendent cooperations created a network that, without a large master plan, had long-term and far-reaching effects on local music creation in Linz. In 1984 Dorninger performed for the first time at Ars Electronica with Monochrome Bleu. Later he also contributed to the Festival as curator and technical manager. “My main focus at ‘Ars’ was to present edged electronic music within the public space with formats like ‘Subtronic,’ ‘Ridin’ A Train,’ ‘Mego Loveboat’ or ‘Containerpark’ to mention some,” he explains. Based on his sonic history, Dorninger will present a sound installation at this year’s Ars Electronica Festival built on tape-loops, self-soldered autogenerative music machines, synthetic bird sounds and algorithmic soundworks with tactile speakers, horns and subwoofers to celebrate 40 years of Ars Electronica.

To activate the slide show, simply click on the bracket or the picture border in the right edge of the picture.

Pics from the sound installation by Florian Voggenender / Ars Electronica, Klaus Rindtorff (Moduletta) and Wolfgang Dorninger.